Als je uitvalt met een burn-out en daardoor arbeidsongeschikt raakt, krijg je te maken met de Wet verbetering poortwachter. De Wet verbetering poortwachter (Wvp) speelt een belangrijke rol in jouw re-integratieproces en de terugkeer naar je werk. Maar wat houdt deze wet eigenlijk in en wat betekent het voor jou als werknemer die met een burn-out te maken heeft? Je leest er hier alles over.
Wat is de Wet verbetering poortwachter?
De Wet verbetering poortwachter is een Nederlandse wet die is ingevoerd met het doel om jou als zieke werknemer weer snel en veilig terug te laten keren naar het werk. In de Wet verbetering poortwachter staan verplichtingen voor zowel je werkgever als jou als werknemer. Er staat bijvoorbeeld in opgenomen dat jullie je, samen met de bedrijfsarts, moeten inspannen voor jouw re-integratie. Daarbij is het uitgangspunt dat als jullie snel en effectief ingrijpen bij ziekte, je ziekte niet langer duurt dan nodig. In deze wet zijn verschillende stappen opgenomen die jouw re-integratieproces moeten ondersteunen.
Wat staat er in de Wet verbetering poortwachter?
In de Wet verbetering poortwachter staan verschillende verplichtingen en stappen opgenomen voor je werkgever en voor jou als werknemer. Deze stappen zijn erop gericht om jouw re-integratieproces zo efficiënt mogelijk te laten verlopen. Het is volgens deze wet de bedoeling dat jullie je samen met de arbodienst of bedrijfsarts inspannen voor jouw re-integratie, aan de hand van de volgende verplichte stappen:
Tijdens je eerste ziektejaar
- Je werkgever moet je binnen een week na de eerste ziektedag ziek melden bij de arbodienst of bedrijfsarts;
- Ben je zes weken ziek? Dan moet de bedrijfsarts een probleemanalyse maken. Daarin staat waarom je niet meer kunt werken, welke mogelijkheden er zijn voor herstel en wanneer je het werk mogelijk weer kunt hervatten.
- Binnen 2 weken na de probleemanalyse moet de werkgever samen met jou een plan van aanpak opstellen. Daarin staat wat je werkgever en jij gaan doen voor je re-integratie en te zorgen dat jij straks weer aan het werk kunt. Dat is een onderdeel van je re-integratiedossier.
- Je re-integratiedossier moet door de werkgever worden bijgehouden bij (dreigend) langdurig verzuim, zoals met een burn-out. In dit dossier staat het verloop van je ziekte en welke dingen je werkgever en jij hebben gedaan om je terugkeer op de werkvloer mogelijk te maken.
- Je werkgever (of je casemanager) moet minstens iedere 6 weken met jou de voortgang van je plan van aanpak en de re-integratie bespreken.
- De werkgever moet een casemanager aanwijzen. Dit is de persoon binnen jouw organisatie die het plan van aanpak begeleidt en controleert of het plan goed wordt uitgevoerd.
- Ben je 42 weken ziek? Dan moet je werkgever hiervan een melding maken bij het UWV.
Tijdens je tweede ziektejaar
- Ben je na 46 weken nog ziek? Dan heb je samen met je werkgever een eerstejaarsevaluatie. Tijdens deze evaluatie bespreken jullie samen hoe het afgelopen jaar is gelopen, hoe de uitvoering van het plan van aanpak is gegaan, wat het doel van je re-integratie in het tweede jaar wordt en wat jullie gaan doen om dit doel te behalen. De werkgever gebruikt hierbij het evaluatieformulier van het UWV en voegt dit toe aan je re-integratiedossier.
- Ben je na 20 maanden nog ziek? Dan maakt jouw werkgever in overleg met jou een re-integratieverslag. In dat re-integratieverslag staan alle afspraken die jullie hebben gemaakt om werkhervatting mogelijk te maken, en de resultaten die jullie hiermee hebben behaald.
- Ben je 87 weken ziek? Dan krijg je van het UWV in die week een WIA-aanvraagformulier van het UWV. Dit formulier moet je binnen 3 weken terugsturen naar het UWV. Kort daarop beoordeelt het UWV het re-integratieverslag, voeren ze een WIA-keuring uit en start jouw WIA-uitkering (als aan de voorwaarden voor deze uitkering is voldaan).
- Indien nodig moet jouw werkgever het werk, je werkplek en/of je arbeidsmiddelen aanpassen.
Andere bepalingen in de Wet verbetering poortwachter
Loondoorbetaling
Je werkgever is wettelijk verplicht om je tijdens jouw ziekte twee jaar lang 70% van je (bruto) laatstverdiende salaris door te betalen. Kiest de werkgever er in je eerste ziektejaar al voor om over te stappen op een loondoorbetaling van 70%? Dan moet dit hoger zijn dan het minimumloon. In je tweede ziektejaar is dat niet het geval, en mag het bedrag dus lager zijn dan het minimumloon. Vinden instanties dat jouw werkgever niet genoeg heeft gedaan om jou te laten re-integreren? Dan kan de werkgever worden verplicht om ook een derde ziektejaar jouw loon door te betalen.
Passend werk
Je werkgever is verplicht om jou passende arbeid aan te bieden. Dat kan bijvoorbeeld betekenen dat je tijdelijk andere werkzaamheden binnen het bedrijf doet, dat je maar een deel van je eigen taken uitvoert of dat je bijvoorbeeld tijdelijk meer thuiswerkt.
Wat zijn jouw rechten en plichten bij burn-out volgens de Wet verbetering poortwachter?
Als werknemer met een burn-out heb je recht op een zorgvuldige begeleiding en ondersteuning tijdens je re-integratieproces. Dit betekent dat je werkgever verplicht is om samen met jou te werken aan een plan van aanpak dat is gericht op jouw specifieke situatie en mogelijkheden, onder begeleiding van de bedrijfsarts. Tegelijkertijd heb je als werknemer de plicht om actief mee te werken aan je eigen re-integratie en de afspraken die hierover zijn gemaakt na te komen. Mocht er tijdens je ziekte en/of re-integratie onenigheid ontstaan tussen jou en je werkgever of je bedrijfsarts, dan kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV.
Je bent vanuit de Wet verbetering poortwachter verplicht om actief mee te werken en bij te dragen aan het opstellen en uitvoeren van je plan van aanpak en de re-integratieactiviteiten die de bedrijfsarts adviseert. Ook ben je verplicht om passend werk te accepteren, als de werkgever je dit aanbiedt.
Kortom, de Wet verbetering poortwachter is een kader voor een gestructureerde aanpak van jouw re-integratie bij arbeidsongeschiktheid als gevolg van een burn-out. Door je bewust te zijn van je rechten en plichten volgens deze wet, kun je actief bijdragen aan een succesvol herstel en een duurzame terugkeer naar je werk.
Meer weten over de Wet verbetering poortwachter? Bekijk dan dit overzicht van het FNV voor werknemers, of deze documenten van het UWV voor werkgevers. Heb je als werknemer juridische ondersteuning en/of advies nodig? Bekijk hier alles over juridische hulp bij burn-out.
Disclaimer: de informatie in dit stuk is gebaseerd op informatie uit digitale bronnen en op persoonlijke ervaring. Het is geen medisch of juridisch advies en ieders persoonlijke situatie en ervaring verschilt. Laat je daarom altijd minimaal begeleiden door een huisarts en/of POH-GGZ bij je burn-out en herstel , overleg eventueel of deze aanpak ook voor jou de juiste is of kan zijn.
Meer weten over burn-out en -herstel?
Wellicht vind je dit ook interessant:
Re-integratie, wanneer ben je er klaar voor?
Gesprekken met de bedrijfsarts tijdens burn-out
Voorbeeld opbouwschema bij re-integratie na burn-out
Re-integratie in het eerste spoor
Re-integratie in het tweede spoor
Zo werkt het herstellen van een burn-out